אני מאמין

המלה "בריאות" הינה ראשי התיבות של "בולם רוגזו, יפחית אוכלו וירבה תנועתו". אימוץ מרשמו זה של הרמב"ם לחיים בריאים משתקף במשולש הבריאות המודרני שאת צלעותיו מרכיבים בהתאמה: תזונה נבונה, פעילות גופנית ושליטה במתחים.
האדם הוא בבחינת מה שהוא אוכל, הווה אומר you are what you eat, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים. אין חולק על כך כי תזונה נכונה מהווה את הבסיס להתפתחותו הגופנית, הנפשית והקוגניטיבית התקינה של הילד. יתרה מזו, אפילו התפתחותו של העובר בזמן ההיריון תלויה בתזונת האם, ומחסורים מסוימים עלולים לגרום לבעיות בריאותיות עם לידתו.
מספר רב של בעיות גופניות והתנהגותיות קשורות לאי-סבילות למזונות ספציפיים, ובמיוחד לתוספי מזון במזונות מעובדים. אבחון המזונות הבעייתיים חייב להתבצע ברמת הפרט, שהרי לפי לוקרטיוס "מזונו של אדם אחד יכול להיות רעל לאדם אחר". הפחתה בצריכת המזונות הבעייתיים או אפילו הוצאתם מתפריט המבוגר/הילד, עשויה לשפר באופן משמעותי את תפקודו.
בעולם בו אנו חיים כיום, מרבית תזונת האדם מתועשת ומעובדת. הירקות מדושנים ומרוססים בחומרים כימיים. האדם מבלה שעות בישיבה מול המחשב והטלוויזיה ואינו עוסק בפעילות גופנית. חייו מלאי סטרס בעבודה, בנהיגה ובבית. לא פלא שמידי שנה ניכרת עליה משמעותית במחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, השמנת יתר ועוד.

מעבר לאורח חיים בריא הכולל תזונה נבונה (לאו דווקא צמחונית או טבעונית), פעילות גופנית והפגת מתחים הוא המתכון לבריאות מיטבית.
מחקרים רבים מאשרים את טענתו של היפוקראטס "יהי מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך" שאכן לתזונת האדם יש השפעה מכרעת על מצב בריאותו ורבים מהמזונות בעלי כוח ריפוי ללא תופעות לוואי שיש לתרופות..


אני יועצת תזונה והרבליסטית. תחומי ההתמחות שלי הם:

1.טיפול פרטני על ידי התאמת תזונה אישית (בהסתמך על תסמינים, בדיקת דם לאי-סבילות למזונות ובדיקות דם שגרתיות), צמחי מרפא, תמציות פרחי באך.

2. טיפול תזונתי/צמחי מרפא בבעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, אוטיזם.

3. איזון משקל של מבוגרים/ילדים כחלק מאורח חיים בריא.

4. מתן הרצאות בנושא אורח חיים בריא של המשפחה בכלל והילד בפרט.

5. מדריכת חוגים לאיזון משקל כחלק מאורח חיים בריא.

6. מקיימת סדנאות בישול בריא.


יום שבת, 28 ביולי 2012


טיפול תזונתי בבעיות למידה והפרעות קשב וריכוז
בקרב הילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ו/או מהיפראקטיביות ישנו מתאם גבוה לאי-סבילות למזונות מסוימים או לתוספי מזון שבמזונות מעובדים (נחושת, אלומיניום, צבעים סינטטיים, חומרי טעם וריח, משמרים וכו'). אי סבילות שכזו עלולה לגרום לדלקת קלינית במערכת העיכול, וליצור חסרים תזונתיים (מגנזיום, אבץ, ויטמיני B ועוד) העלולים לשבש את פעולת מערכת העצבים. איבחון המזונות הבעייתיים, הפחתה בצריכתם או אפילו הוצאתם מתפריט הילד, עשויה לשפר באופן משמעותי את תיפקודו. מטבע הדברים, שהרי כל אדם שונה מרעהו, חייב אבחון שכזה להתבצע ברמת הפרט.
התזונה המודרנית מבוססת ברובה על מזון מעובד המכיל קמח לבן, עמילנים, סוכר, שמנים מזוקקים ומוקשים, חומרי הדברה, אנטיביוטיקה, חומרים משמרים, מעכבי חימצון והרשימה עוד ארוכה... מזון המכיל קמח לבן, סוכר ועמילנים,  למשל, מעלה במהירות את רמת הגלוקוז (חד-סוכר) בדם. כתוצאה מכך מפריש הלבלב כמויות אינסולין גדולות שמטרתן לאזן את רמת הגלוקוז הגואה. אך במקרה של הפרשת יתר, גורם הדבר דוקא לירידה של רמת הגלוקוז מתחת לנורמה בדם ובמוח. כפועל יוצא מכך משדר המוח רעב וחוסר שקט הגורם לנו לאכול שוב, וכך נוצר מה שמכונה "מעגל הרשע". ברמה הביו-כימית, קיים קשר הדוק בין רמות הגלוקוז, האינסולין והסרוטונין בגוף. רמת גלוקוז נמוכה גוררת רמת סרוטונין נמוכה, ומובילה לחוסר שקט ולבעיות ריכוז. ניתן לווסת את התנודתיות ברמות הגלוקוז, האינסולין והסרוטונין בעזרת מזונות המכילים דגנים מלאים, ובכך למתן גם את התנודתיות ברמת הפעילות, הריכוז, המיקוד וההתנהגות של הילד.
מחקרים עדכניים הראו כי בגופם של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ישנן רמות נמוכות יותר של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ו-GLA, יחסית לילדים בריאים, והוכיחו כי מתן תוספים של חומצות שומן אלה חולל שיפור משמעותי בהתנהגותם ובלימודיהם. המסקנה המתבקשת היא שקיימת חשיבות רבה בבניית תפריט מגוון ומאוזן, המכיל את כל רכיבי התזונה החיוניים, ומונע תנודתיות גדולה ברמת הגלוקוז לילדים בכלל, ובפרט לילדים בעלי הפרעות התנהגותיות ולמידה. מתן רטרלין, קונצרטה או תרופות אחרות, המחולקות כיום כמו סוכריות, גורם למספר רב של תופעות לוואי לא רצויות כגון: ישנוניות, טורט, עודף תיאבון או חוסר תיאבון והרשימה עוד ארוכה... לעתים, כתחליף מלא או חלקי לתרופות הללו, ניתן להתאים לילדים תזונה ברמה האישית (ומומלץ גם להשתמש בפרחי באך ו/או בצמחי מרפא העוזרים בהרגעה), ולשפר בדרך זו את התנהגותו ולימודיו.
זהבה דודסון  .M.Sc
       יועצת תזונה, הרבליסטית בכירה
      08-6518104, 052-2292854                  
  zahava.davidson@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה