אני מאמין

המלה "בריאות" הינה ראשי התיבות של "בולם רוגזו, יפחית אוכלו וירבה תנועתו". אימוץ מרשמו זה של הרמב"ם לחיים בריאים משתקף במשולש הבריאות המודרני שאת צלעותיו מרכיבים בהתאמה: תזונה נבונה, פעילות גופנית ושליטה במתחים.
האדם הוא בבחינת מה שהוא אוכל, הווה אומר you are what you eat, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים. אין חולק על כך כי תזונה נכונה מהווה את הבסיס להתפתחותו הגופנית, הנפשית והקוגניטיבית התקינה של הילד. יתרה מזו, אפילו התפתחותו של העובר בזמן ההיריון תלויה בתזונת האם, ומחסורים מסוימים עלולים לגרום לבעיות בריאותיות עם לידתו.
מספר רב של בעיות גופניות והתנהגותיות קשורות לאי-סבילות למזונות ספציפיים, ובמיוחד לתוספי מזון במזונות מעובדים. אבחון המזונות הבעייתיים חייב להתבצע ברמת הפרט, שהרי לפי לוקרטיוס "מזונו של אדם אחד יכול להיות רעל לאדם אחר". הפחתה בצריכת המזונות הבעייתיים או אפילו הוצאתם מתפריט המבוגר/הילד, עשויה לשפר באופן משמעותי את תפקודו.
בעולם בו אנו חיים כיום, מרבית תזונת האדם מתועשת ומעובדת. הירקות מדושנים ומרוססים בחומרים כימיים. האדם מבלה שעות בישיבה מול המחשב והטלוויזיה ואינו עוסק בפעילות גופנית. חייו מלאי סטרס בעבודה, בנהיגה ובבית. לא פלא שמידי שנה ניכרת עליה משמעותית במחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, השמנת יתר ועוד.

מעבר לאורח חיים בריא הכולל תזונה נבונה (לאו דווקא צמחונית או טבעונית), פעילות גופנית והפגת מתחים הוא המתכון לבריאות מיטבית.
מחקרים רבים מאשרים את טענתו של היפוקראטס "יהי מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך" שאכן לתזונת האדם יש השפעה מכרעת על מצב בריאותו ורבים מהמזונות בעלי כוח ריפוי ללא תופעות לוואי שיש לתרופות..


אני יועצת תזונה והרבליסטית. תחומי ההתמחות שלי הם:

1.טיפול פרטני על ידי התאמת תזונה אישית (בהסתמך על תסמינים, בדיקת דם לאי-סבילות למזונות ובדיקות דם שגרתיות), צמחי מרפא, תמציות פרחי באך.

2. טיפול תזונתי/צמחי מרפא בבעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, אוטיזם.

3. איזון משקל של מבוגרים/ילדים כחלק מאורח חיים בריא.

4. מתן הרצאות בנושא אורח חיים בריא של המשפחה בכלל והילד בפרט.

5. מדריכת חוגים לאיזון משקל כחלק מאורח חיים בריא.

6. מקיימת סדנאות בישול בריא.


יום ראשון, 26 באוגוסט 2012


מחסור בויטמין D - בעיה עולמית עם השלכות בריאותיות

מחסור בויטמין D מהווה כיום בעיה כלל עולמית. למחסור זה ישנן השלכות בריאותיות מרחיקות לכת. הסיבה העיקרית למחסור זה היא אי חשיפה מספקת לקרני השמש. השמש היא המקור העיקרי לויטמין זה בבני אדם. מעט מאד מזונות  מכילים ויטמין D באופן טבעי.    

מידע כללי
ויטמין הוא הכינוי לתרכובות אחדות בעלות מבנה ופעילות דומים. חלק מהויטמין מגיע לגופנו דרך המזון, וחלק אחר מיוצר בגוף האדם מנגזרות של כולסטרול המצוי בשפע בעור בהשפעת הקרינה העל- סגולה שבקרני השמש. הוא מאוכסן ברובו בכבד, ומהכבד הוא מועבר לכליות ומשם לעצמות  ולמעי.

מקורות במזון
מהחי - כבד, דגים (סרדינים, סלומון, טונה, הרינג וכו') ושמן מכבד דגים, שומן החלב (שמנת וחמאה), בשר בקר וביצים.   
מהצומח: מצוי רק בשמרים.
הערה: בארץ ובארצות רבות בעולם נהוג להוסיף ויטמין D לחלב ומוצריו וגם למרגרינות השונות.

הסיבות למחסור 
1. אי חשיפה מספקת לשמש בשעות השיא
2. המזון לא יכול לספק בדרך כלל את כל תצרוכת הויטמין
3. צריכת תרופות כמו: תרופות נגד אפילפסיה, סטרואידים כמו קורטיזון ודומיו, תרופות העוזרות בספיגת שומנים.
במחקרים התברר כי המחסור בויטמין זה באוכלוסיות שונות בעולם ובארץ הוא מגפה כי המזונות לא מסוגלים לספק את הנדרש לא לתינוקות, לא לילדים ולא למבוגרים הנוהגים לעבוד במשרד שעות ארוכות, לאוכלוסיות דתיות (בגלל הביגוד הכבד שהן לובשות) ובעיקר לקשישים ונכים

ויטמין D ובריאות העצם
ויטמין D מגביר את ספיגת הסידן והזרחן מהמעי לדם ומונע את הפרשתם בכליות. לכן הוא מעלה את ריכוז יוני הסידן והזרחן בדם, וכך משתתף בשמירת ריכוזם הקבוע בדם. שמירה על ריכוז הסידן הקבוע בדם חיונית לתאים שבהם משתתף הסידן בוויסות מערכות אנזימיות רבות
בנוסף, ויטמין D חשוב מאד בתהליכי בניה והריסה של העצמות בגוף
החשיבות של צריכה מספקת של ויטמין D
1. ילדים - למניעת רככת עצמות.
2. מבוגרים:
   א. למניעת אוסטופרוזיס- הדלדלות מסת העצם והגברת הסיכוי לשברים.
    ב. מקטינה את הסיכון להופעתן של
      (1) מחלות סרטניות כמו: סרטן השד והמעי הגס, פרוסטטה ולבלב.
      (2) מחלות לב וכלי דם.
      (3) לחץ גם גבוה.
      (4) מחלת הסוכרת.
      (5) מחלת טרשת נפוצה ומחלות אוטואימיוניות אחרות.
הערה: מחקרים שנערכו לאחרונה מצביעים שצריכה מספקת של ויטמין D עשויה לתרום להארכת תוחלת החיים במספר שנים.

הסכנה בצריכה עודפת
עודף בצריכת ויטמין D עשוי לגרום לעודף סידן בדם, יצור אבנים בכליות ושקיעת סידן ברקמות הגוף השונות.

מניעה וטיפול במחסור של ויטמין D
את ערכי ויטמין D ניתן לקבוע באמצעות בדיקת דם פשוטה. אם לא ביצעת בדיקה זו עד היום, עשה זאת בהקדם האפשרי. במידה וקיים מחסור, חשוב להשלים את כמות הויטמין הרצויה לגוף באמצעות נטילת ויטמין D באופן יומיומי ומבוקר. הכמות המומלצת, כתוסף, תקבע עם רופא המטפל או יועצת תזונה בהתאם לתוצאות הבדיקה הנ"ל.

דודסון זהבה .M.Sc
יועצת תזונה, הרבליסטית בכירה
 http://zahava-davidson.blogspot.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה